תקרת הזכוכית היא מונח המתאר את המחסום הסמוי אשר מונע מנשים להגיע לעמדות בכירות בשוק העבודה. תקרת הזכוכית נוצרת מתוך שילוב של גורמים, כולל דעות קדומות, מגדריות, אפליה ישירה או עקיפה, וחוסר שוויון הזדמנויות. למרות ההתקדמות המשמעותית בשנים האחרונות, נשים עדיין נמצאות במיעוט בעמדות בכירות בשוק העבודה.
בישראל, כמו ברוב המדינות בעולם, רוב העמדות הבחירות שייכות לגברים. לפיכך, ברגע שנוצר מיעוט נשים בעמדות הבכירות בכנסת ובבית המשפט העליון, נוצרת בעיה מהותית של חוסר שוויון. שכן היא מונעת מאותן נשים את היכולת להשפיע על ההחלטות החשובות בממשלה.
המכשולים והאתגרים של נשים בשוק העבודה
נשים נתקלות במספר מכשולים ואתגרים בשוק העבודה:
- דעות קדומות מגדריות: נשים עדיין נתקלות בדעות קדומות מגדריות, כמו האמונה שהן פחות מתאימות לתפקידי ניהול, או שהן לא מסוגלות לשלב קריירה עם חיי משפחה.
- אפליה ישירה ועקיפה: נשים עדיין צריכות להתמודד עם אפליה ישירה ועקיפה בשוק העבודה. לדוגמה, שכר נמוך יותר מגברים, או היעדר הזדמנויות קידום.
- חוסר שוויון הזדמנויות: נשים עדיין נתקלות בחוסר שוויון הזדמנויות בשוק העבודה. כמו למשל, חוסר גמישות בשעות העבודה בעמדות בכירות.
הקושי של אישה להיות בתפקיד בכיר בשל האמהות
אמהות נאלצות להתמודד עם קשיים ומורכבויות שנשים אחרות לא צריכות להתמודד איתם. כמו:
- קושי לשלב בין קריירה למשפחה: אמהות עלולות להרגיש שהן צריכות להשקיע יותר זמן במשפחה, מה שמקשה עליהן להתקדם בקריירה.
- אפליה על רקע אמהות: אמהות יכולות להיתפס כפחות נחושות או מקצועיות, מה שעלול לפגוע בסיכויים לקבל קידום.
- סטיגמות חברתיות: אמהות מתמודדות עם סטיגמות חברתיות, כמו האמונה שהן יהיו פחות מוצלחות בקריירה בגלל התחייבות קודמת למשפחה.
האתגרים הללו יכולים להקשות על אותן נשים לפרוץ את תקרת הזכוכית ולהשיג את המטרות המקצועיות שלהן.
ישנם מספר דברים שאמהות יכולות לעשות כדי להתמודד עם האתגרים הללו:
- להיעזר ברשתות תמיכה: אמהות יכולות למצוא תמיכה בקרב חברות, משפחה, או קבוצות תמיכה מקוונות.
- להשקיע בקריירה: אמהות שישקיעו בהתפתחות המקצועית שלהן, גם אם יאלצו להשקיע אקסטרה זמן ומאמץ, יוכלו להגדיל את הסיכויים שלהן להגיע לתפקידים בכירים.
- לדבר עם המעסיק: אמהות צריכות לדבר עם המעסיק שלהן על הצרכים שלהן, ועל גמישות בשעות העבודה או אפשרות לעבודה מהבית.
מה נשים יכולות לעשות כדי לפרוץ את תקרת הזכוכית
נשים יכולות לעשות מספר דברים כדי לפרוץ את תקרת הזכוכית:
- להאמין בעצמן: הדבר החשוב ביותר הוא להאמין בעצמך וביכולות שלך. נשים צריכות להבין שהן יכולות להצליח בכל תפקיד שאליו הן שואפות.
- להשקיע בהשכלה ובהכשרה מקצועית: השכלה והכשרה מקצועית הם שלב חיוני בדרך להצלחה בשוק העבודה. נשים צריכות להשקיע בהתפתחות המקצועית שלהן כדי להתחרות על משרות בכירות.
- שימוש ברשתות חברתיות: רשתות חברתיות יכולות להיות כלי יעיל ועוצמתי לחיבור בין אנשים. זו הזדמנות נהדרת להקים קשרים מקצועיים, ולקבל מידע על משרות פנויות.
- נכונות ללקיחת סיכונים: לפעמים, כדי להתקדם בקריירה, צריך לקחת סיכונים. נשים צריכות להיות נכונות לנסות דברים חדשים, לצאת מאזור הנוחות, ולקחת על עצמן אתגרים.
מה המדינה יכולה לעשות כדי לתמוך בנשים
המדינה יכולה לעשות מספר דברים כדי לתמוך בנשים בשוק העבודה:
- להוביל קמפיינים הסברה להעלאת המודעות לנושא.
- לחוקק עוד חוקים נגד אפליה מגדרית בשוק העבודה.
- להציע תמריצים כלכליים לחברות המעסיקות נשים בעמדות בכירות.
סיכום
תקרת הזכוכית היא אתגר משמעותי שנשים עדיין מתמודדות איתו בשוק העבודה. היא גורמת לכך שההחלטות החשובות מתקבלות על ידי גברים בלבד. נשים אינן מיוצגות באופן הולם בקבלת ההחלטות, ואינן יכולות להשפיע על הדרך שבה החברה מתנהלת. נשים נאלצות לבחור בין קריירה למשפחה, מכיוון שהן מתקשות לשלב את שניהם. כתוצאה מכך, ישנן פחות נשים בעמדות בכירות, ופחות נשים בכלל בשוק העבודה. עם זאת, ישנם צעדים שנשים יכולות לנקוט בהם כדי לפרוץ את תקרת הזכוכית. לדוגמה, חברות השמה, כמו מעוף, יכולות לסייע במציאת עבודה ולפתוח דלתות למשרות בעלות תפקידים בכירים. כמו כן, גם המדינה יכולה לתרום רבות בתמיכה בנשים, ובהכנסתם לתפקידים בכירים בשוק העבודה.